Låt stat vara stat, kyrka vara kyrka

Det var det Luther som sade, om än kanske lite felciterat, men det var iaf kontentan av vad han menade. Men vad menade han med det igentligen? Idag pågår en politisk kris i kyrkan och i staten pågår en kris rörande det heliga. Det är självklart bra att vi har apologetiska center, det är något jag verkligen tycker är superbra. Denna blogg startade jag tex. med syfte att vara apologetisk i grund.

Dock finns ett problem, när vi som kristna ser problem i samhället och tror att det beror sig av politiska grunder. Ta det senaste valet som exempel. Regeringen hade precis börjat diskutera könsneutrala äktenskap och tillika det, polygami. Detta kan vi som kristna självklart inte acceptera.

I och med valet, 2006, valde majoritetens av Sveriges befolkning att rösta blått, många som aldrig röstat blått, valde att göra det nu. Jag har diskuterat valet med hyfsat många, nästan alla jag känner. De flesta av dem gjorde det, för att de tyckte att sossarna börjat bli för självsäkra. De hade bara stått i oposition i samanlagt nio år sedan 1932.

Många i min krets, eller snarare, kanske i den kristna kretsen i stort, valde att rösta blått, av anledningen till äktenskapets förfarande. Vi skulle inte kunnat fira Gudstjänst som vi velat. Vårt första sakrament, bröllopet, var hotat att bli våldfört av regeringens liberala och humanistiska åsikter. Det var där vi gjorde fel. Nu, är diksussionen hetare än någosin. Nu, har regeringen gått än längre i denna fråga.

Vad gjorde att vi röstade blått? Hade vi starkare tro på politiken än på Gud? Bibeln säger inte "Rösta för regeringsskifte så att vi kunna föra ett lugnt och stilla liv." Den säger "Så uppmanar jag nu framför allt därtill att man må bedja, åkalla, anropa och tacka Gud för alla människor, för konungar och all överhet, så att vi kunna föra ett lugnt och stilla liv, på ett i allo fromt och värdigt sätt. Sådant är gott och välbehagligt inför Gud, vår Frälsare... 1 tim 2:1-3

Jag är inte intresserad av att diskutera politik, jag har mina åsikter, de har redan diskuterats upp och ned i många debatter. Jag är inte intresserad av att höra att jag är kritisk, för det är jag inte. Det här är bara en uppmaning till er. Kontentan av hela detta blogginlägg är följande: Politiken gör ingen skillnad, politikerna följer världens ande. Endast Gud gör skillnad!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback