ledd av den Helige Ande

...Men före allt detta skall man gripa eder, man skall förfölja eder och draga eder inför synagogorna och sätta eder i fängelse och föra eder fram inför konungar och landshövdingar, för mitt namns skull. Så skolen I få tillfälle att frambära vittnesbörd. Märken därför noga att I icke förut mån göra eder bekymmer för huru I skolen försvara eder. Ty jag skall giva eder sådana ord och sådan vishet, att ingen av edra vedersakare skall kunna stå emot eller säga något emot. Luk 21:12-15

Jag är inte den, som tänker stå där med skam, inför fadern, för att intelektuellt försökt förklara min tro för folk. Jag tänker inte stå med skam för att ha memorerat försvarstal eller argument. Som jag skrev i mitt förra inlägg, "vad går väl upp mot...". Så, vad går väl upp mot att vara ledd av den Helige Ande? Det är ett löfte, att vi skall vara ledda av den Helige Ande i tal, så varför inte ta det löftet på allvar? Jag vill verkligen förstå det här på allvar! Det är så coolt att se på tex. Stefanus

Och Stefanus var full av nåd och kraft och gjorde stora under och tecken bland folket. Men av dem som hörde till den synagoga som kallades "De frigivnes och cyrenéernas och alexandrinernas synagoga", så ock av dem som voro från Cilicien och provinsen Asien, stodo några upp för att disputera med Stefanus. Dock förmådde de icke stå emot den vishet och den ande som här talade. Apg 6:8

När jag läser Stefanus "försvarstal" i kapitel 7, vad han säger till stora rådet, så blir jag faktiskt förvånad över den kraft han talar i. Denna kraft klarade inte de i stora rådet att stå emot.

När de hörde detta, blevo de mycket förbittrade i sina hjärtan och beto sina tänder samman mot honom. Men han, full av helig ande, skådade upp mot himmelen och fick se Guds härlighet och såg Jesus stå på Guds högra sida. Och han sade: "Jag ser himmelen öppen och Människosonen stå på Guds högra sida." Då skriade de med hög röst och höllo för sina öron och stormade alla på en gång emot honom och förde honom ut ur staden och stenade honom.Apg. 7:54-68

Och där kommer också Saulus, som senare omvänder sig och byter namn till Paulus.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback