...kommer och går. Funderingar över lite allt möjligt.

Ja, byt ut "..." mot i princip vad som helst. Mitt i läsandet av Luther, förvånas jag över hur många av hans läror, vilka man gärna läser som "Luthers läror" helt enkelt är öst-ortodoxa, hur man i kristna ortodoxin ALLTID haft den inställning Luther haft. Inget är nytt under solen.

Vill man veta hur Apostlarna, Lärjungarna, Kyrkofäderna firade Gudstjänst, så borde man kolla på de olika Ortodoxa och koptiska kyrkorna. Inte minst de Koptiska kyrkorna håller fortfarande väldigt hårt på traditionen. Ca. 42 e.kr. grundade evangelisten Markus den koptiska kyrkan i Alexandria. Den koptiska Liturgin är utan tvekan den äldsta inom den Kristna Kyrkan.

Kopterna ber dagligen de sju tidebönerna ur sin bönebok Apgeya (rätta mig om jag har fel vad gällande namnet). Tideböner är något jag tycker är mycket intressant, Judarna bad tideböner, man kan även se vissa nytestamentliga tecken på att Jesus troligtvis höll sig till tidebönerna.

Tidebönerna var aldrig något som kom att ifrågasättas, det var en självklarhet för Apostlarna och Kyrkofäderna. I Ortodoxa och Katolska Kyrkan har Tidebönerna betts varje dag i nu mer än tvåtusen år, de har på många sätt kvar sin utformning, i att det skall bes ur tex. Psaltaren. Luther, skrev en egen tideböns-förordning, kallad "Tidegärden" och i Sverige har man idag en ekumenisk tidegärd, gällande för alla Lutheraner och Katoliker, "den ekumeniska tidegärden" kallas den.

De reformerta fortsatte med tideböner genom metodisterna och idag, är tideböner något som nästan försvunnit i min krets. Dock inte helt, vi har i vår kyrka Morgonbön kl. 0600 på onsdagar och Lunchbön varje dag, samt kvällsbön lite mer sporadiskt. Var medlem uppmanas dock att varje dag läsa bibeln och be. Jag är så glad att jag får tillhöra ett så härligt och andefyllt samfund!

Jag tror att anledningen till att tidegärden förkastats, är att det genom historien funnits mycket tvång koplat till denna bönebok. Att man MÅSTE läsa matutin, laudes, prim, ters, sext, non, vesper och kompletorium varje dag, för att kalla sig kristen och så har man liksom tappat den personliga relationen med Gud. Men Thomas av Kempis (1380-1471) var ytterst tydlig på att den egna relatonen med Gud måste på alla sätt prioriteras, men även att en "god kristen" självklart ber tidebönerna.

Jag ber inte tidebönerna och har fullt sjå att dagligen ta min själ i handen och umgås med livets skapare personligen.

Här var lite tankar kring lite olika saker... bönerna på dagen helt enkelt

Kommentarer
Postat av: Emil

Tideböner har vi i vår kyrka, jättefin MÖJLIGHET, inte tvång... Morgon- och kvällsbön, och däremellan är kyrkan öppen, jag tycker det är fint att huset kan vara en värmestuga både andligt och kroppsligt! Visst kan completorium kännas som rutin ibland, men det hjälper till en uthållig bön. Att be vid sängkanten funkar för vissa, men när jag kommer till sängen brukar jag redan ha lite dåligt samvete för jag vart uppe för länge...

2007-12-08 @ 23:10:25
Postat av: philen

Ja, verkligen! Jag funderade på det under morgonens kaffebryggning idag. Det här med tvång, och det skall nog mitt nästa inlägg handla om. Att välja livet, att välja Jesus, det gör vi av fri vilja, men därtill kommer saker som Jesus säger "Ni måste..." osv. Se paralellen till ett jobb, av fri vilja tar vi en anställning, men därtill kommer tvång. Vi MÅSTE utföra vissa sysslor, annars förlorar vi jobbet, lika kristna, förlorar frälsningen. Ja, att be är ett "tvång" men det är ett frivilligt tvång. :)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback