Lite Luther, men mest reformation

Jag lovade att skriva om Luther i detta blogginlägg, det blev inte riktigt så, jag skrev om reformationen i stort, mest om Zwingli och Calvin, då det talas väldigt lite om dem båda, fast de är de med störst inflytande i vår kyrka iaf. Speciellt med vår syn på sakrament, skrift, nåd, tro etc.

Varför är det så tyst om dem? Zwingli brukar vara väldigt illa omtyckt i våra kretsar, just för att han var så grym och bråkig. Calvin är mycket omtalad i både Syd-, och Nordamerika, men inte i Sverige. Kanske för att vi inte vill förena oss med de som dödat i Jesu namn, vilket också gör att vi gärna tar avstånd till Katolicismen. Kanske är det för att många sekter startats utifrån Calvinismen, såsom Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga (äv. kallat momonerna) eller tex. Jehovas vittnen. Men mycket gott har kommit ur tex. Calvinist/Zwinglianismen, som tex.Baptisterna, Metodisterna, Pingstkyrkan eller Livets Ord, som idag är vida accepterat. Så historien bär på mycket grymt och underligt, vilket gör att vi alla borde tänka oftare på Winstons Churchills ord "Ju längre tillbaka du kan se, desto längre framåt ser du troligen."

Så det blir ingen Luther idag, inte så mycket iaf.

Jag vill dock ta tillfället i akt att redan nu dela upp Luthers liv i tre delar, för att vi lättare skall förstå, varför han i ena stunden hävdade något, för att i nästa avfärda det helt och fullt.
Luthers första tid, var en tid i självfördömmelse, vilket jag vill kalla för "Luthers första dåliga tid".

Den andra tiden, är den goda, det var tiden från 1513 till omkring 1525-1530. 1513 var ett viktigt år för Luther (tror man, årtalet har varierat från 1513-1518) detta var året då han första gången läste Rom 1:17 och förstod vad bibelordet betyder, det var då Luther kom ur sin självfördömmelse. 1514 Träffade Luther avlatsförsäljaren Johan Tetzel. Luther blev vred, och spikade upp sina (av traditionen att döma) 95 Teser om avlatshandel. Jag uppmanar varje Kristen att läsa dessa 95 teser, de är god läsning, bra för intellektet och sätter saker i perspektiv.

Luthers tredje period, var en period av förvirring, skitzofreni och död. Det var en period från ca. 1527 fram till hans död år 1546. Luther hade till exempel hela sitt liv värnat om Judarna och försvarat dem mitt i tider av antisemitism. Detta var något han totalt reviderade senare. Han fördömde Judarna ytterst hårt, bland annat i sin Von den Juden und ihren Lügen, alltså "om Judarna och deras lögner". Detta var de facto det första antisemitistiska dokument som skrivits. Luther blev också skitzofren på äldre dar. Var det en välsignelse från Gud? -tror knappast det. Jag tror att splitringen, var onödig till viss del. Det hade gått att reformera den dåvarande enda kyrkan. För Gud är inget omöjligt. Men Luther, i sin iver, valde att refusera påvens bulla, utan brände den istället offentligt. Detta var det exakta ögonblicket för kyrkans splittring.

Jag vill nog ärligt klara upp lite övriga tankar kring reformationen också. Jag är inte Lutheran, utan Zwinglian/Calvinist. Så Jag ska väl förklara vad det är också. Luther är en del av reformationen. Luther trodde inte att man kunde köpa sig fri från att gå evigt förlorad (köpa sig fri genom avlatshandel) utan att var människa som i sitt hjärta omvänder sig, undkommer evigt fördärv. Punkt. Luther trodde i övrigt helt och fullt på sakramenten och kyrkan. För er som inte läst er historia: Katolska kyrkan har sedan kring 1530 reviderat all form av avlatshandel och tror endast på Guds nåd som frälsande medel. Zwingli och Calvin gick dock steget längre och skrev nya läror kring sakramenten och kyrkan. Jag har mycket svårt att acceptera Zwinglis läror, men Calvin kan jag med.

Zwingli var en humanist och sekulärpräst från Zürich som lyckats reformera stora delar av Schweiz till det som blivit den Zwinglianska kyrkan idag. Varför skriver jag om den Zwinglianska kyrkan? Jo, jag är inte endast Calvinist, kyrkan jag tillhör lär många Zwinglianska läror. Zwingli påbörjade ett sammarbete med Luther men avbröt det hastigt under ett av katolska kyrkans "ekumeniska möten" som då börjat hållas, för att återigen lyckas ena den splitrade kyrkan. Zwingli började ett utspel om att inga sakrament var från Gud, han hävdade att bröllop, dop, nattvard etc. endast var symbolhandlingar, och inte sakrament inrättade av Gud.

Sakrament fanns för övrigt INTE ALLS enligt Zwingli. Zwingli återvände till Zürich och startade en diktatur, där de som inte lät omvända sig blev avrättade. Alla former av bilder förbjöds, man målade över alla kyrkomålningar, man förbjöd musik och eldade upp orglar. Man förbjöd dans, vilket varit ett från Katolska kyrkan, ett liturgiskt inslag enda sedan kyrkofäderna. Man förbjöd barndop. All form av fasta förbjöds då han ansåg att det var heretiskt att fasta.

För att finansiera sig uppförde han även skatter som han kallade "Guds skatter". Så avlatshandeln tog sig helt enkelt nya former, men under namnet "skatter". Zwingli blev så våldsam och farlig, för resten av europa, att de övriga "katolska" delarna av Schweiz samt tyskland drog ut i strid mot Zürich. Zwingli stupade i Kappel am Albis 11 oktober 1531.

Calvin, började studera Humaniora vid Universitet i Paris som fjortonåring 1523. Calvin blev senare Lutheran och var tvungen att fly Paris pga. detta. Han kom till Angoulême och stannade där hos en vän ett tag, innan han tog sig vidare till Basel, i Schweiz. Han ville dock tillbaka till Frankrike och tog sin väg genom Geneve Där han träffade Guilliame Farel. Guilliame övertygade Calvin att stanna där och hjälpa staden, med Zwinglianismen. Calvin såg det som en kallelese från Gud, och skrev en ny trosbekännelse (alltså, inte den apostoliska, vilken vi läser i Gudstjänsten idag, utan en ny, egen). De förbjöd till exempel helt nattvarden att firas, efter att de refuserat rätten att bannlysa. För detta, blev både Calvin och Farel bannlysta av stadsrådet.

Calvin bosatte sig i Strasbourg och började verka som pastor. Efter ett tag, skrev Katolska kyrkan till Geneve och erbjöd Zwinglianerna att åter sluta sig till Katolska kyrkan, för att slutligen helt ena kyrkan igen. Calvin blev vred och tog hjälp av Martin Bucer att återfå Genevarnas förtroende, detta lyckades till slut och Calvin refuserade Katolska kyrkans invitation. 1540 blev Calvin invald i Geneves stadsråd. Detta var startpunkten för Calvins reformation.
 Calvin började med att inrätta fyra nya instanser.
Ordets tjänstgörare: Det var de som fick predika och tjänstgöra i Gudstjänsterna.
Doktorer: Det var de som hade en teologisk utbildning, som "utbildade folket" till olika tjänster.
Äldste: De kunde även kallas "moralpoliser" då detta var deras uppgift. Mestadels fanns de för att varna, som en sorts profeter, men ibland även att ställa inför rätta och straffa.
Diakoner: Dessa skulle tjänstgöra som "välgörare". Man kan säga, att de har samma uppgift idag.

Calvin var mycket sträng. Han skapade en teokrati där man kunde straffas för att till exempel ha lärt fel läror, uppträtt moralistiskt fel eller helt enkelt ha dansat eller sjungit. Dessa straff utfärdades inte i vanliga domstolar utan i eklasiastiska domstolar. Dommarna var vanligtvis att man skulle infinna sig på öppna möten eller i katekes-klasser, där stadsrådet hade rätt att straffa, eller ibland tillochmed avrätta offentligt. De hävdade inte bara att de fått auktoritet att göra så från Gud, utan även att de fått nycklarna till himlen. Man hade vanligtvis mer nåd över män än kvinnor.

Somliga hävdar att Calvin endast var ute efter sin egen vinning. Pierre Amaux, en av Ordets Tjänstgörare, klagade hos Calvin, varpå Calvin gav honom straffet att naken gå mellan alla stadens torg och be om nåd.

Jacques Gruet, en annan Ordets Tjänstgörare påstod till exempel att han hittat ett plakat, vilket han läste högt under en gudstjänst. Detta plakat var en kritisk "skrift" mot Calvin. Stadsrådet lät tortera Gruet tills han "erkände" att det var han som var upphovsmannen till plakatet. Eftersom han erkände, var han ju skyldig och blev på grund av det halshuggen. Ingen kritik var alltså att tollerera.

De flesta av dagens Calvinister tycker att Calvins läror och förhållningssätt till tortyr är fel, jag är en av dem. Men en del i till exempel USA tycker att tortyr är rätt, varför de också har tortyr av krigsfångar.

En annan intressant avrättning Calvin utfärdade var på Michael Servetus, en spansk teolog och fysiker, en avrättning som diskuteras än idag. läs mer om det här:
http://www.servetus.org/en/news-events/articulos/20030209.htm

Calvin dog 1564 och har ofta blivit sedd som en man som bara strävade efter makt. Men Calvin har betytt mycket för den kristna kyrkan, och vår utveckling.

Oj vad mycket det blev! Såhär långt tänkte jag aldrig skriva. Men det här är bra för dig, som sagt, kan du din historia, så kan du röna om framtiden. :)

Historia är inget farligt, historieförnekelse är dock något mycket farligt.

Luther blir det någon annan dag

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback